Spis treści
- 1 Pociągiem przez Austrię – alternatywy
- 2 Westbahn nie jedzie do Innsbrucka
- 3 Z Wiednia do Salzburga – tanio i wygodnie?
- 4 Wiedeń – Graz – najbardziej malownicza trasa kolejowa?
- 5 Rozwój turystyki w gminie Semmering
- 6 Co warto zobaczyć na trasie?
- 7 Semmeringtunnel – najdłuższy tunel na trasie Südbahn z Gloggnitz przez Semmering do Mürzzuschlag
- 8 Arlbergbahn – linia kolejowa warta przejechania
Austrię można bez problemu przemierzyć koleją. Jest to niedrogi, ekologiczny i jakże przyjemny sposób podróżowania. Dzięki temu środkowi transportu można podziwiać malownicze krajobrazy bez konieczności wysiadania z pociągu.
Pociągiem przez Austrię – alternatywy
Austrię przemierzyć można z jednego końca na drugi za pośrednictwem ÖBB. Są to koleje państwowe. Do dyspozycji pasażera jest, naturalnie, pierwsza i druga klasa a także bardzo wygodny pociąg – jak to w Austrii bezprzedziałowy. Alternatywnie można zdecydować się na Westbahn. Westbahn jest własnością ÖBB i jest w pełni przez nie zarządzana.
Westbahn, czyli głównie dwutorowa linia kolejowa na terenie Austrii łączy Wiedeń z Salzburgiem przez Sankt Pölten i Linz. Owa jedna z najważniejszych linii kolejowych w Austrii została otwarta w połowie XIX wieku na trasie z Wiednia do Linza i nosiła nazwę cesarzowej Elżbiety czyli uwielbianej przez wszystkich Sisi.
Westbahn nie jedzie do Innsbrucka
ÖBB ma monopol na tę trasę. Oznacza to, że tanie linie nie pojadą z Salzburga do Innsbrucka. Co za tym idzie z Wiednia do Salzburga można dostać się już za kilka euro (możliwy jest zakup biletu w cenie już nawet od 8 euro), jednakże trasa Wiedeń-Innsbruck kosztuje znacznie więcej. Teoretycznie cena biletu wynosi od 19,90€, ale zazwyczaj należy liczyć się z wydatkiem rzędu 59,90€.
Nie ma sensu “kombinować” z innymi opcjami i przesiadać się na koleje regionalne, ponieważ nic nie zyskamy. Może nie przepłacimy, ale nie należy do przyjemności wielokrotne przesiadanie się, wiążące się z możliwością zagubienia się w obcym kraju. Chyba że chcemy zwiedzić jedną z malowniczych wiosek po drodze jak, np. Kufstein.
Wiedeń-Salzburg
Dużą i niekwestionowaną zaletą Westbahn jest, że zatrzymuje się ona na kilku różnych stacjach na terenie Wiednia. Są to stacje S-bahnu czyli kolei podmiejskiej. Głównym punktem na mapie stolicy, z którego można ruszyć w dalszą drogę Westbahnem, jest jednak dworzec Wien Westbahnhof.
Z Wiednia do Salzburga – tanio i wygodnie?
Definitywnie jest to najlepsze rozwiązanie. Do dworca głównego w Salzburgu jedzie około pięćdziesiąt pociągów dziennie. Trasa liczy 249 km a przejazd trwa nieco ponad 2h. Ponadto Westbahn jest najtańszą linią kolejową, często i bardzo chętnie wybieraną przez samych Austriaków.
Westbahn łączy stolicę Austrii również z innymi krajami. W tym miejscu warto wspomnieć o nowym połączeniu. Z Wiednia można dostać się do Monachium. Codziennie kursuje na tej trasie kilka pociągów. Z Westbahnhof pociąg jedzie przez Hütteldorf, gdzie ulokowana jest stacja metra, z której prosta droga prowadzi do ogrodu zoologicznego oraz sławnego pałacu cesarza Franciszka i jego żony Sisi – Schönbrunn.
Dalej przejeżdża przez St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels, Attnang-Puchheim, Vöcklabruck, Salzburg. Pociągi przewoźnika ÖBB Railjet zatrzymują się jedynie w trzech największych miastach, tzn. w St. Pölten, Linzu oraz Salzburgu.
Wiedeń – Graz – najbardziej malownicza trasa kolejowa?
Pomysł na linię kolejową na przełęczy Semmering zrodził się na początku XIX wieku. W roku 1841 podjęto decyzję o budowie kolei, biegnącej nad alpejską przełęczą. Przełęcz Semmering znajduje się na wysokości 955 m n.p.m.. To tutaj znajduje się ukończona w 1854 roku trasa pierwszej na świecie kolei górskiej o zwykłym rozstawie torów. Jako cud techniki wpisano ją na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Ów niezwykle malowniczy i zapierający dech w piersiach odcinek liczy 42 km i rozpoczyna się w Gloggnitz, położonym 436 m n.p.m.. Koniec odcinka, na którym uważano za niemożliwe i wręcz szalone zbudowanie trasy kolejowej znajduje się w Murzzuschlag, 677 m n.p.m..
Do budowy zaangażowano ponad dwadzieścia tysięcy robotników. Nie lada wyzwaniem było bowiem zbudowanie trasy na górzystym terenie, bogatym w strome zbocza. Brakowało również odpowiedniej lokomotywy. W końcu zaprojektowano parowóz wieloczłonowy, który sprostał wymaganiom tej trasy.
Rozwój turystyki w gminie Semmering
Już w maju 1854 r. cesarz Franciszek wraz z żoną odbyli próbną jazdę zaś dwa miesiące później otwarto trasę dla wszystkich podróżujących. Dzięki kolei w regionie rozwinęła się turystyka. Do Semmeringu, będącego gminą uzdrowiskową i pierwszym alpejskim kurortem, zaczęła zjeżdżać się arystokracja oraz elita finansowa i kulturalna Austro-Węgier.
Semmering obfituje w piękne, bogato wyposażone hotele, goszczące najbardziej wymagających gości oraz pełne przepychu, ozdobne i wyposażone w dekoracyjne elementy wille. Odnośnie do samej linii liczy ona:
- czternaście tuneli o łącznej długości wielu kilometrów, z czego najdłuższy liczy 1512 m,
- szesnaście wiaduktów o skomplikowanej budowie,
- ponad sto mostów kamiennych oraz kilka stalowych.
- Tunele i wiadukty stanowią dwadzieścia procent całej trasy, natomiast różnica wzniesień na trasie wynosi 459 m.
- Najwyższy wiadukt ma prawie 40 m wysokości.
Co warto zobaczyć na trasie?
Większość trasy przebiega wzdłuż górskich zboczy, co samo w sobie czyni ją wyjątkową. Oferuje ona fenomenalne i niezapomniane widoki. Semmeringbahn prowadzi przez urozmaicony alpejski krajobraz, w którym przeważają górskie zbocza oraz wiele zieleni. Przeżyciem będzie bez wątpienia jazda wznoszącymi się wysoko wiaduktami.
Również tunele to gratka dla fanów technologii, pasjonatów architektury i budownictwa a także frajda dla dzieci. Wzdłuż trasy powstała również ścieżka do wędrówki, na którą wkroczyć można wysiadając na jednej z licznych stacji. Nazywa sie ona Bahnwanderweg.
Historia na trasie – zabytki wzdłuż Semmeringbahn
- Po drodze znajduje się Südbahnhotel.
- Na dworcu Semmering ulokowany jest Ghegadenkmal – pomnik upamiętniający inżyniera Carla Rittera von Ghega.
- Warta odwiedzenia jest zabytkowa poczta w Küb, będąca muzeum gminy Payerbach.
- Okazały hotel Panhans stanowi idealne miejsce na pobyt. Ten hotel o wieloletniej tradycji pamięta czasy Habsburgów, chociaż obecnie nastawiony jest na, tzw. klasę mieszczańską. Każdy może sie w nim zatrzymać.
- W Semmering, w pobliżu trasy kolei znajduje sie, m.in. ośrodek narciarski Zauberberg.
- Wart zobaczenia jest zamek Gloggnitz.
- Ponadto wzdłuż trasy znajduje sie muzeum Ghega oraz Südbahnmuseum w Mürzzuschlag.
Semmeringtunnel – najdłuższy tunel na trasie Südbahn z Gloggnitz przez Semmering do Mürzzuschlag
Przełęcz Semmering potrzebowała dodatkowego tunelu dla odciążenia historycznej Semmeringbahn. Obecnie najdłuższy tunel na trasie liczy 1512 metrów, aczkolwiek w budowie jest całkiem inna konstrukcja. Kolej górska ma pewne ograniczenia, dlatego w latach dziewięćdziesiątych minionego wieku rozpoczęto pracę nad projektem tunelu pod przełęczą (Basistunnel).
Ze względu na potężne zalanie oraz negatywną decyzję ochrony przyrody landu Niederösterreich przerwano prace. W roku 2014 sąd zbadał legalność badania nieszkodliwości dla środowiska i procedur zatwierdzania, po czym w maju następnego roku zezwolił na budowę tunelu, która ma się zakończyć w 2030 roku.
Przeciwnicy tego projektu obawiają się, iż zagrozi on światowemu dziedzictwu, jakim jest Semmeringbahn wraz z otaczającym ją krajobrazem. Semmering-Basistunnel jest tunelem kolei, mającym liczyć 27,3 km. Znajdować będzie się między Gloggnitz, położonym w Niederösterreich oraz Mürzzuschlag w Steiermarku.
Arlbergbahn – linia kolejowa warta przejechania
Kolejnym i zaledwie jednym z wielu przykładów malowniczych linii kolejowych na terenie Austrii jest Arlbergbahn. Łączy ona Innsbruck z Bludenz, czyli miejscowości położone w Tyrolu oraz Vorarlbergu. Na trasie znajduje się jeden z największych tuneli kolejowych w Austrii. Zbudowany pod przełęczą Arlberg liczy aż ponad 10 km.
Otwarty pod koniec XIX wieku stanowił jeden z najdłuższych tuneli świata. Atrakcyjny turystycznie jest również most nad doliną rzeki, zawieszony na wysokości 88 metrów. Cała linia ma 136 kilometrów i czternaście tuneli. Trasą tą przemieszczają się pociągi dalekobieżne, jak ten relacji Wiedeń-Zurych.
Austria zaskakuje na każdym kroku. Ten mały kraj obfituje w niepowtarzalne krajobrazy a co za tym idzie konstrukcje, wydające się niemożliwymi do realizacji. Austrię można przemierzyć wygodnie pociągiem ÖBB lub Westbahn. Mniej więcej w połowie drogi z Wiednia do Grazu znajduje się gmina Semmering, na terenie której przebiega 42-kilometrowy odcinek trasy widokowej. Linia kolejowa na przełęczy Semmering wpisana została na listę światowego dziedzictwa UNESCO.