Wiedeńskie tramwaje

Komunikacja w Wiedniu – jak najlepiej poruszać się po Wiedniu?

Na pytanie: jak najlepiej poruszać się po Wiedniu, istnieje jedna poprawna odpowiedź a mianowicie – metrem. Autobusy i tramwaje również kursują tutaj niezawodnie a sieć komunikacyjna jest doskonale rozwinięta. Jednak to dzięki metru nie dość, że nie ma korków w stolicy Austrii, to jeszcze można dotrzeć szybko w niemal każdy zakamarek miasta.

Wiedeńskie metro – pięć linii do dyspozycji pasażerów

Metro w Wiedniu dzieli się na sześć linii, z których jedna jest w budowie. To doskonały środek komunikacji, jako że porusza się szybko, bez korków, z dużą prędkością. Co zaskakujące, nie jeździ ono wyłącznie pod ziemią a wręcz bardzo często porusza się górą, po specjalnie skonstruowanych wiaduktach. Tym samym można podziwiać piękne widoki jak choćby przejeżdżając nad Alte Donau, przy Vienna International Centre a dalej Donauinsel.

Wiedeń pozbawiony jest smogu z powodu metra lecz nie tylko. Przyczynia się do tego również strategiczne położenie metropolii. Mimo że stolica Austrii liczy blisko 2 mln mieszkańców, to położona jest w dolinie, gdzie dosłownie hula wiatr. Powietrze tutaj nie stoi a wiatry niekiedy potrafią porządnie doskwierać i dawać się we znaki, obniżając temperaturę odczuwalną. Mieszkańcy chętnie korzystają z metra, nie generując tym samym niepotrzebnie zatorów ani wzmożonego ruchu w centrum, dzięki czemu powietrze jest świeższe a oni sami oszczędzają czas.

W innych dużych miastach bywa często, że ludzie wybierają samochód, tłumacząc się komfortem, jednak sami utrudniają sobie życie. W wiedeńskim metrze panuje taka atmosfera jak na ulicy, tzn. zwłaszcza podczas poruszania się pod ziemią, gdy nie widać nic za oknem, każdy zajęty jest sobą. W metrze wiszą gazety, przytwierdzone do bocznych ścian wagonów. Gazety są też rozdawane, np. przed wejściem.

Ciekawostki z metra wiedeńskiego

ozdobny przystanek metra

Wiedeń to anonimowość a każdy czuje się tutaj dobrze, jako że jest to najlepsze miasto do życia wg. rankingów. Niezależnie od wyglądu czy ubioru nikt nikogo nie ocenia. Ta sama zasada obowiązuje w metrze, w którym pasażerowie nie lustrują się pogardliwie od stóp do głowy, czyta się, śpi, przegląda strony internetowe w telefonie czy uczy z notatek.

W wagonach nie panuje ścisk, ponieważ metro w godzinach szczytu jeździ nawet co dwie minuty. Czasem wsiadają tutaj cygańscy grajkowie, naprzykrzając się niekiedy pasażerom, jednakże nie trwa to nigdy długo. Ponadto natrafić można na kontrolę biletową, jednak ta wygląda w ten sposób, że kontrolerzy stoją przed wejściem na peron.

Kontrole biletowe w metrze

Np. na dużych, łączonych stacjach jak Prater, gdzie przecinają się linie U1 i U2, kontrolerzy stoją przed zejściem po schodach na jeden z peronów. Odnośnie natomiast do podróżowania, metro jest bardzo intuicyjne i trudno się tutaj zgubić, nawet przyjezdnym. Wyjątek stanowią stacje jak, np. U2 Schottentor przy Uniwersytecie Wiedeńskim, gdzie wyjścia są od siebie dość oddalone. Niekiedy znajdują się one po przeciwnych stronach ulicy a przejścia podziemne są bardzo długie. Również na Karlsplatz, gdzie U4 przecina się z U2, można pomylić wyjścia.

Turkusowe U5 – linia w budowie

Wiedeńskie metro liczy obecnie pięć linii, bez U5. Ukończenie budowy planowane jest na 2032 rok. Ma ono zaczynać się na południowym odcinku U2 i biec dalej do Karlsplatz. W 2026 roku ukończone zostanie połączenie między Karlsplatz, przez MQ, Volkstheater (gdzie jeździ U3), Rathaus (U2) do Frankhplatz. Stamtąd linia pojedzie przez Arne-Karlsson-Park, Michelbeuern AKH (U6), Elterleinplatz, Hernals (S-Bahn 45) do Dornbach, będącym maksymalnym wariantem. Kolor tej linii to turkusowy a wybrano go w głosowaniu online.

Dlaczego nie ma linii U5, mimo że istnieje U6? Gdy w roku 1966 powstały pierwsze plany wiedeńskiego metra, U5 miało łączyć Hernals przez Schottenring i Praterstern do Stadlauer Brücke. Zarzucono te pomysły, ponieważ większość trasy pokrywała się z przedłużeniem U2. Ponadto planowano rozgałęzić inne linie. Następnie zamierzano poprowadzić U5 między Meidling Hauptstraße a Schlachthausgasse, jednakże tędy przebiega trasa S-Bahnu.

Na ten moment U5 ma zastąpić U2 w początkowym przebiegu trasy, U2 natomiast otrzyma nową południową gałąź. U5 będzie pierwszą linią wiedeńskiego metra, która pojedzie bez kierowcy. Budowa może jednak przeciągnąć się o dodatkowy czas ze względu, m.in. na wyższe niż zaplanowano koszty. Pierwsze stadium budowy będzie kosztować ok 2,1 mld euro.

Krytyka budowy U5

Budowa linii metra U5 krytykowana jest nie tylko ze względu na koszty, lecz także jej wątpliwą skuteczność w zakresie transportu. Mówi się o tym, że problemy w okręgach administracyjnych 6-9 mogą być łatwiej, szybciej i wydajniej rozwiązane przez poprawę funkcjonowania linii tramwajowej 43 i przywrócenie linii 13. Ponadto w obszarze, na którym ma kursować U5 nie przewiduje się wzrostu zaludnienia.

Architektura i wygląd metra

Design U5 jest zorientowany jak przy U1 i U4 na kolor linii, na który kładzie się szczególny nacisk. Posadzki zostaną wyłożone płytami granitowymi, ściany i sufity wykonane z emaliowanych blach stalowych i paneli aluminiowych. Poprzez instalację zautomatyzowanych drzwi na peronach powstaną kolorowe paski ze względu na przyspieszanie i hamowanie pociągu, tzn. od ciemniejszych do jaśniejszych. Dojście do stacji składa się z białej blachy aluminiowej, pomiędzy którą znajdują się wstawki szklanych pasów.

Podstawowe informacje na temat wiedeńskiego metra

Wiener Linien

U1, U2 itd. pochodzi od skrótu U-Bahn czyli metro, kolej podziemna (Untergrundbahn, Untergrundschnellbahn). Więcej informacji zarówno na temat kursowania jak i rozwoju oraz plan metra dostępne są na oficjalnej stronie miasta Wiedeń: https://www.wien.gv.at/stadtentwicklung/projekte/verkehrsplanung/u-bahn/planungsergebnis/index.html. Po kliknięciu w mapkę ujrzymy dokładnie wszystkie połączenia.

Bilety na środki transportu publicznego

Bilety w Wiedniu kosztują na wszystkie środki komunikacji tyle samo i opłaca się, w zależności od długości pobytu, odpowiednio dobrać bilet i długość jego okresu obowiązywania. Bilet na jeden przejazd kosztuje 2,40€ (dzieci płacą połowę), koszt biletu dobowego to 8€, dwudniowego 14,10€, natomiast tygodniowy bilet kosztuje 17,10€. Warto zwrócić uwagę na to, iż bilet tygodniowy obowiązuje od poniedziałku do poniedziałku. Więcej informacji na oficjalnej stronie: https://www.wien.info/de/reiseinfos/verkehr/tickets-361374

Linia U1 Leopoldau-Oberlaa

Linia U1 kursuje od Leopoldau do Oberlaa. Niedawno wydłużono ją do Oberlaa od przystanku Reumannplatz, jako że tam właśnie, na południu stolicy, ma miejsce jeden z największych przyrostów demograficznych. Reumannplatz zamieszkuje wielu obcokrajowców, głównie z Turcji. Jest to bardzo urokliwe miejsce z deptakiem, przy którym mieści się niewielkie centrum handlowe, zaś w zimie organizowane są tutaj jarmarki gwiazdkowe. Z Reumannplatz dotrzemy do Südtiroler Platz, przy którym znajduje się dworzec główny (Hauptbahnhof).

Stąd dojedziemy koleją w najdalsze zakamarki kraju i poza Austrię. Linia przebiega przez Karlsplatz, gdzie przecina się z U4 a także planowaną U5, dalej na Stephansplatz można przesiąść się na U3. Stephansplatz jest jedną z ważniejszych turystycznie stacji, ponieważ tu znajduje się katedra św. Szczepana oraz ścisłe centrum, które jednak w Wiedniu jest dość rozciągnięte. U1 jest ciekawą widokowo linią, obfitującą w wiele atrakcji bezpośrednio po opuszczeniu peronu. Np. stacja Schwedenplatz leży nad Donaukanal.

Można tu dobrze i niedrogo zjeść, jednak warto przejść się z Stephansplatz Rotenturmgasse pieszo, ponieważ tam właśnie znajdziemy restauracje i lodziarnie, np. Zannoni. Następna stacja Vorgartenstraße usytuowana jest nad Neue Donau. Następnie możemy wysiąść na Donauinsel, będącej zieloną oazą Wiednia i tzw. 24. Bezirkiem. Siódma od końca stacja to Kaisermühlen, gdzie znajduje się międzynarodowe centrum biznesowe. Następnie można wysiąść przy jeziorze Alte Donau.

Pozostałe linie metra

Zielona staja metra

  • U2, którą również czekają pewne modernizacje jedzie obecnie od Matzleinsdorfer Platz przez, m.in. Rathaus (ratusz), skąd niegdyś niektóre kursy odbijałyby na Karlsplatz, dalej przecina ponownie U4 na Schottenringu (pierwszy raz na Pilgramgasse), na Praterstern mija się z U1 i kończy swój kurs aż w Seestadt. Wcześniej przecina jeszcze U3 na Neubaugasse. Dojedziemy nią również do stadionu. Jest to fioletowa linia. Liczy 19 stacji.
  • U3 biegnie od Simmeringu, skąd dotrzemy do cmentarza centralnego, przez Landstraße, gdzie przecina U4, Stephansplatz, Volkstheater – tam można przesiąść na U5, Westbahnhof z możliwością przesiadki w U6 aż do Ottakring, skąd rozciągają się piękne trasy spacerowe. Westbahnhof to dworzec zachodni, z którego kursuje oprócz ÖBB także Westbahn czyli tańsza kolej. U3 ma kolor pomarańczowy.
  • Zielona linia U4 zaczyna swój kurs w Hüttelsdorf, przez Längenfeldgasse, gdzie łączy się z U6, Pilgramgasse, Karlsplatz, Landstraße, Schwedenplatz, Schottenring, Spittelau, gdzie ponownie przecina U6 aż do Heiligenstadt. Stąd można wyruszyć na Kahlenberg.
  • U6 ma kolor brązowy. Jest to długa linia metra, licząca 24 stacje, czyli tyle co U1. Biegnie od Siebenhirten, przez Alterlaa z podobno najlepszym kebabem w mieście, przez Längenfeldgasse, Westbahnhof, Spittelau aż do Floridsdorf.

Autobusy w Wiedniu

Po Wiedniu można poruszać się autobusem. Mają one śmiesznie zapętlone trasy, dlatego można nieopatrznie dojechać do punktu wyjścia, zamiast wysiąść na przystanku docelowym. Komunikacja autobusowa funkcjonuje bardzo sprawnie a autobusy odjeżdżają średnio co dziesięć minut i zazwyczaj są krótkie. Autobusem wjedziemy, m.in. na Kahlenberg (38A). Dowiezie on nas również z Ottakring na Wilhelminenberg (46A), skąd można wybrać się na długi spacer w otoczeniu przyrody i winnic.

Autobusem dotrzemy również do lotniska. Stanowią one alternatywną formę komunikacji względem S-Bahnu, ponieważ, np. z Großfeldsiedlung można wybrać autobus właśnie i kierując się w stronę Floridsdorf, dojechać do Frauenstiftgasse i tamtejszych osiedli. Z Floridsdorfu kursują również autobusy do największego centrum handlowego G3, położonego tuż pod miastem i należące nie do miasta a owego centrum.

Linii autobusowych jest tutaj aż 113 a większość z nich oznaczona jest dodatkowym “A”. W centrum jeździ, np. autobus linii 1A między Stephansplatz a Schottentor. Mniej opłaca się korzystać z nich w centrum czy w miejscach, do których dojedziemy metrem a bardziej na przedmieściach, zazwyczaj jako drugi środek transportu po przesiadce. Chociaż rozkład wygląda znacznie mniej intuicyjnie niż ten metra, to jednak czytając tablice przed odjazdem łatwo znajdziemy naszą drogę.

Jak kursują wiedeńskie tramwaje?

Tramwaj na Reumannplatz

Tramwaj przebiega głównie przez centrum. Wiedeń posiada linie tramwajowe 1, 2, 5, 6, 9, 10, 11, 18, 25, 26, 30, 31, 33, 37, 38, 40-44, 46, 49, 52, 60, 62, 71. To przyjemna alternatywa komunikacyjna, gdy chcemy poruszać się “naziemnie”, obserwować widoki i pokonać bez korków krótki odcinek, np. między wydziałami uczelni. Dla przykładu tramwaj linii 1 rusza z Prateru, gdzie wśród przepięknych okoliczności przyrody ma swoją pętlę.

Przejeżdża przez ścisłe centrum, tj. Schwedenplatz, Schottenring, studencki Schottentor, jedzie przy ratuszu (Rathausplatz), parlamencie, teatrze Volkstheater, przez Karlsplatz i jedzie aż do Stefan-Fadinger-Platz. Z Praterstern wyrusza natomiast linia 5, która jadąc do Westbahnhof przecina dwukrotnie stacje metra. Z przystanku Schottentor odjeżdża aż siedem linii: 37, 38, 40-44. Tramwajem linii 1 do Radetzkyplatz ze Schwedenplatz dotrzemy do Kunst Haus Wien.

Ponadto w Wiedniu kursuje tramwaj Vienna Ring Tram oraz autobusy Hop On Hop Off, objeżdżające najciekawsze miejsca miasta. Bilet można zakupić internetowo. Więcej informacji odnośnie Vienna Ring Tram można znaleźć na oficjalnej stronie: https://www.viennasightseeing.at/de_DE/vienna-ring-tram natomiast co do kursowania autobusów pod adresem: https://www.wienerlinien.at/documents/843721/4763236/Tagnetz_2023-02_v1_Website.pdf/e5337584-0a63-267c-0dd7-5d2ddfbbf40d?t=1674636498949 oraz https://www.wienerlinien.at/fahrpl%C3%A4ne#10923438 (plany podróży).

hop on hop off

S-Bahn czyli sprawna kolej podmiejska

S-Bahn to bardzo sensowne rozwiązanie komunikacyjne. Infrastruktura sieci komunikacji miejskiej wzbogacona o szybką kolej dotrze wprawdzie w każdy zakątek miasta, jednak przede wszystkim jest to polecana opcja dla dojeżdżających spoza miasta, z małych wiosek. S-Bahn czyli Schnellbahn to praktyczny wybór. Działająca od stuleci szybka kolej podmiejska cieszy się niemalejącą popularnością.

Komunikacja miejska i podmiejska Wiednia składa się z jednej strony z Wiener Linien czyli wiedeńskich linii metra, autobusowych i tramwajowych a z drugiej z S-Bahnu właśnie. Metropolia Dunajska łączy się poprzez S-Bahn z okolicznymi terenami. Ponadto szybka kolej należy do Austriackich Kolei Państwowych (ÖBB) inaczej narodowych, federalnych. Od głównej trasy na północnym wschodzie numeracja idzie wraz z ruchem wskazówek zegara.

Od tej reguły obowiązuje kilka wyjątków. Poza tym linie przebiegające przez główną linię, tzw. Stammlinie są jednocyfrowe, pozostałe ponumerowano dwucyfrowo. Oznaczenie “S” dotyczy szybkiej kolei wiedeńskiej. Dzięki wyraźnemu i charakterystycznemu logo S-Bahn rzuca się zewsząd w oczy, zarówno na ulicy jak i na planach. Białe S na niebieskim tle to znak rozpoznawczy Schnellbahn. Zazwyczaj jest to kanciaste “S”, zawsze jednak wychodzi ono poza tło, symbolizując zarówno szybkość jak i przebieg trasy.

Dokąd jeździ S-Bahn?

W stolicy Austrii biegnie pięć linii S-Bahnu. S1 zawiezie nas od Wien Meidling do Gänserndorfu. S2 przebiega od Mödling przez, m.in. Wolkersdorf – bardzo urokliwę wioskę; Mistelbach do Laa a.d. Thaya. Do wiosek pod miastem nie pojedziemy na bilecie miejskim, o czym należy pamiętać przed wejściem do pociągu. S3 rusza w Wiener Neustadt Hauptbahnhof i jedzie, jak pozostałe cztery linie, przez Wien Stammstrecke, tym razem do Hollabrunn.

S4 biegnie od Wr. Neustadt Hbf – jak wyżej – do Absdorf-Hippersdorf/Tullnerfeld. Natomiast S7 rusza w Laa an der Thaya i kończy w Wolfsthal, przejeżdżając przez Flughafen Wien (VIE – lotnisko w Wiedniu). Ponadto istnieje jeszcze S40, jadące z dworca Franciszka Józefa w Wiedniu do St. Pölten, S45 z Hütteldorfu do wiedeńskiego Handelskai, S50 od dworca zachodniego w Wiedniu do Neulengbach.

S60 rusza w Bruck/Leitha, przejeżdża przez dworzec główny i kieruje się do Wiener Neustadt, zaś S80 startuje na Erzherzog-Karl-Straße w Wiedniu i kończy swój bieg w Hütteldorf/Unter Purkersdorf.

Gdzie S-Bahn przecina trasy metra?

S-Bahn przecina kilkukrotnie trasę metra wiedeńskiego i jest to świetna możliwość, by przesiąść w jeden z tych środków komunikacji.

  • Zielona linia metra U4 łączy się na stacji początkowej Hütteldorf z S45. Po drugiej stronie linii przesiądziemy na S40 w Heiligenstadt.
  • Z U3 przesiądziemy na Westbahnhof w S50. Przez Wien Mitte przejeżdża natomiast S7.
  • U2 przecina S1 na Matzleinsdorfer Platz. Na Praterstern przesiądziemy w S7 natomiast na Stadlau wsiądziemy w S80.
  • U1 przecina trasę S-Bahnu na dworcu głównym Südtiroler Platz (S1, S50, S80), w Leopoldau można wsiąść w S2 i S1, tymczasem na Praterstern istnieje wspomniana możliwość przesiadki w S7, S2, S3, S4. Jest tu najwięcej opcji połączeń.
  • Z S6 przesiądziemy na Bahnhof Meidling w S1, S2, S3 oraz S80. Na dworcu zachodnim można wsiąść w S50, w Spittelau w S40, natomiast na Handelskai w S45 a na Floridsdorfie w S7, S1, S2 oraz S3. Jest to również duży węzeł przesiadkowy, zarówno z metra na tramwaj, autobus jak i kilka linii S-Bahnu.

Jak jeździć rowerem po Wiedniu?

Rowerem po Wiedniu jeździ się definitywnie i bez wątpienia lepiej niż po jakimkolwiek polskim mieście. Abstrahując od faktu, iż kultura jazdy jest znacznie wyższa, to i drogi są lepiej przygotowane. Jest kilka miejsc, gdzie można wypożyczyć rower, jednak najbardziej opłaca się zabrać swój – nie płacimy za wypożyczenie i mamy wszystkie parametry ustawione pod siebie. De facto większość sklepów rowerowych wypożycza jednak sprzęt.

Długość ścieżek rowerowych w Wiedniu wynosi 1300 km. Zajmuje on również jedno z czołowych miejsc w rankingu najlepszych miast dla osób poruszających się na dwóch kółkach. Wiedeń jest także atrakcyjnym miejscem po prostu do zwiedzenia na rowerze. Całe centrum daje się objechać rowerem i tak swoją wycieczkę można rozpocząć, np. spod katedry Stephansdom, przejechać z wolna Kohlmarkt, dalej wjechać pod łukiem “do Hofburga”.

Minąwszy pałac znajdziemy się nieopodal Heldenplatz. Stąd rzut beretem dzieli nas od placu Marii Teresy, otoczonego bliźniaczymi budynkami Muzeum Historii Sztuki oraz Muzeum Historii Naturalnej. Stąd dojedziemy pod Museumsquartier a dalej zdecydowanie warto przejechać się deptakiem Mariahilfer Straße, gdzie praktycznie nie ma ruchu. Można nieco zboczyć do Domu Morza. Mariahilfer Straße bogata jest również w liczne zaułki, wąskie boczne uliczki oraz kawiarniane podwórka.

Kontynuacja przejażdżki i alternatywne trasy. Od Mariahilfer Straße do Prateru

Riesenrad Wiedeń

Mariahilfer Straße dysponuje piękną, historyczną zabudową, ładnymi kamienicami a także wspaniałymi schodami, prowadzącymi do niżej położonych ulic. Stąd dojedziemy do Westbahnhof, jednak warto odbić wcześniej, skręcając w Otto-Bauer-Gasse i przejeżdżając przy Cafe Jelinek – od sławnej austriackiej pisarki Elfriede Jelinek – udać się na Naschmarkt. Tu wypada zejść z roweru, zważywszy na wąskość przejść.

Z Naschmarkt skierujmy się na Karlsplatz a dalej, obierając na dużym rozgałęzieniu ulic Prinz-Eugen-Straße, do ogrodu Belvedere. Stąd możliwości jest bardzo wiele a dobrym pomysłem byłoby nieco zawrócić i wybierając, np. Heumarkt dotrzeć do Stadtpark z figurą pozłacanego Straussa. Seidlgasse i inne uliczki doprowadzą nas od Marxergasse niemal bezpośrednio do Kunst Haus Wien. Helenengasse wiedzi do Prateru, gdzie przyjemnie jeździ się po ogromnym parku.

Okolice Neue Donau oraz Donauinsel na rower

Wzdłuż Handelskai wiedzie fantastyczna ścieżka nad samym Dunajem. Po przejechaniu mostu, którym porusza się metro dotrzemy na wyspę Donauinsel, obfitującą w malownicze ścieżki. Alternatywnie można wybrać się nad jezioro Alte Donau.

Poruszając się rowerem należy zwracać szczególną uwagę na tory tramwajowe nie tylko dlatego, że tramwaje w Wiedniu kursują często, lecz również, ponieważ przecięcie ich pod nieodpowiednim kątem może skutkować wywrotką. W centrum niewykluczone, że zaistnieje konieczność zejścia z roweru ze względu na wzmożony ruch pieszych. Ponadto to w Wiedniu można pojechać rowerem do Schönbrunn czy Augarten, z szerokimi i dobrze przejezdnymi ścieżkami.

Czy samochód w Wiedniu to dobre rozwiązanie?

Ogólnie rzecz biorąc nie opłaca się jeździć samochodem po Wiedniu. Zważywszy na doskonale rozwiniętą infrastrukturę drogową pod względem komunikacji miejskiej jest to w najwyższym stopniu nieopłacalne. Samochód oznacza wyższe koszty, często dłuższy czas dojazdu, mniejszą przyjemność niż, np. rower a także, przede wszystkim jest nieekologiczny. Jeśli docieramy do centrum spoza metropolii lub jej obrzeży, warto skorzystać z S-bahn lub autobusu/tramwaju i przesiąść na metro.

Gdy już jednak koniecznie ktoś chce postawić na samochód albo przyjechał do Austrii autem w celach turystycznych, istnieje kilka opcji jego wykorzystania. Po pierwsze większość hoteli dysponuje parkingami, na których spokojnie można zostawić samochód na cały czas pobytu. Niemniej jednak poruszając się owym autem po stolicy Austrii należy mieć na względzie kilka istotnych aspektów.

Strefy parkowania w Wiedniu

W większej części Wiednia napotkamy na płatne strefy parkowania. Jak w Polsce, należy udać się po bilet, natomiast mieszkańcy dysponują Parkpickerl. Tzw. strefa krótkiego parkowania obowiązuje w dni powszednie od 9-22. Co ważne, nie można zostawić auto na dłużej niż dwie godziny. Reguły w strefach nie dotyczą jednośladów.

Ponadto w Wiedniu jest apka, w której można zakupić bilet. Bilety sprzedawane są w kioskach, tzw. Tabak/Trafik; na stacjach benzynowych, poczcie oraz automatach biletowych Wiener Linien. Opłata za pół godziny postoju wynosi 1,25 euro. Na obrzeżach miasta znajdują się parkingi Park&Ride, które umożliwiają przesiadkę na inne środki komunikacji. Opłata za postój jest niewielka, wręcz symboliczna i wynosi 4,10 euro za dzień.

Podsumowanie

Tramwaj przystanek

By poruszać się sprawnie i szybko po Wiedniu należy przede wszystkim zrezygnować z samochodu. Komunikacja miejska obejmuje metro, tramwaj oraz autobus a także szybką kolej miejską S-Bahn. Metro wiedeńskie jest wspaniałym rozwiązaniem komunikacyjnym, intuicyjnie urządzonym. Bilety zakupimy w biletomatach na stacjach, zaś kolory odpowiednie danym liniom znacząco ułatwiają życie.

Autobusy w Wiedniu jeżdżą częściowo na gaz, jednak głównie spotkamy tam autobusy elektryczne, natomiast testuje się zasilanie na wodór. Ogrzewane są geotermalnie. Co więcej w dzielnicy Seestadt Aspern kursują bezzałogowe autobusy. Do końcowych linii metra dotrzemy właśnie autobusem a tam istnieje możliwość przesiadki. Korki napotkamy jedynie na drogach dojazdowych do Wiednia, głównie po weekendzie. Samo miasto jest od nich wolne.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *